مقدمه:
این پست صرفاً به رد ادعای برخی از یاران سبز پوش دجال در تکذیب حدیث امام علی علیه السلام اختصاص دارد.
حدیثی که می بایست ایشان را به خود آورد، جز بر گمراهی عده ای از آنان اضافه نکرد.
و این به آن خاطر است که دل آنها نقش کفر و نفاق به خود گرفته.
و صد البته با این همه باز هم نمی توان به طور صد در صد گفت منظور همین اغتشاش گران امروزی هستند. هر چند این طور به نظر می رسد.
ان شاء الله در ادامه همین مطلب ، قسمت معرفی پیروان دجال را به طور کامل می آورم تا ضمن رعایت اختصار ، گمان سوء تفسیر حدیث بوجود نیاید.
با توجه به تکذیب حدیث شریف آقا امام علی (علیه السلام) در مورد یاران سبز پوش دجال در آخر الزمان ، نیاز بود تحقیق بیشتری راجع به صحت این حدیث انجام شود.
این تحقیقات اجمالی با استفاده از نرم افزار «موعود - کتابخانه ی حضرت مهدی علیه السلام-» که شامل 313 جلد کتاب و 313 مقاله و ... بود انجام شده.
لازم به توضیح است این نرم افزار که حدوداً دو ، سه سال پیش (یا بیشتر) خریداری شده توسط مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه ی علمیه ی اصفهان به آدرس اینترنتی www.hozeh.org تولید شده است.
در طول این تحقیق به همین مقدار سند اکتفا شد ولی شاید بتوان منابع بیشتری برای این حدیث یافت.
شما می توانید این احادیث را با ذکر منابعی که در ذیل هر کدام نوشته شده و نیز با بیان نام نرم افزار مورد استفاده ، نقل کنید. ان شاء الله اشتباهی توسط اینجانب صورت نگرفته باشد.
بررسی نشده:
امام علی علیه السلام: برخی پیروان دجال در آن روزگار چیزی سبز بر سر و دوش دارند.
(بحار الانوار ، دوره ی 25 جلدی ، جلد 13 ، ص965 ، بررسی نشده )
بررسی شده ها:
امام علی علیه السلام: ألا و إن اکثر اشیاعه یومئذ ... اصحاب الطیالسة الخضر
(بحارالانوار ، دوره ی 110 جلدی ، جلد 52 ، ص 194 یا 195 ، روایت 26)
سند حدیث:
الطالقانی ، عن الجلودی ، عن الحسین بی معاذ ، عن قیس بن حفص ، عن یونس بن أرقم ، عن ابی سیار الشیبانی ، عن الضحاک بن مزاحم ، عن النزال بن سبرة قال: خطبنا علی بن ابی طالب (علیهما السلام)...
از اکمال الدین شیخ صدوق علیه الرحمه:
امام علی علیه السلام: اکثر پیروان او ... پوشندگان جامه های سبز رنگ هستند
(آشنایی با امام زمان علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه ، ص 328 یا 329)
روایت اهل سنت:
امام علی علیه السلام: متبعان او طیلسان سبز که کسوت یهود است پوشند...
(دار السلام در احوالات حضرت مهدی علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه ، ص 55 یا 56)
شیخ صدوق علیه الرحمه در کتاب اکمال الدین روایت کرده به سند خود از ابن سیره:
امام علی علیه السلام: اکثر پیروان او در آن روز ... صاحب طیلسان سبز باشند
(دار السلام در احوالات حضرت مهدی علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه ، ص 367 یا 368)
امام علی علیه السلام: اکثر پیروان و متابعان آن ملعون در آن روز ... صاحبان طیلسان سبز باشند
(العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان ، المجلد 2 ، الجزء 5 ، ص 43 یا 44)
امیر المومنین علیه السلام: هان که بیشتر پیروانش در آن روز ... کسانی باشندکه طیلسان سبز در تن دارند یعنی یهودان
به نقل از: (منتخب الاثر ص428 ؛ بحار الانوار جلد 52 ص194 ؛ یوم الخلاص ص 720)
(آثار الصادقین ، جلد 29 ، ص 583 یا 584)
امام علی علیه السلام: و إن اشیاعه یومئذ ... اصحاب الطیالسة الخضر
(اعیان الشیعه ، ص 81 یا 82)
امام علی علیه السلام: الا و ان اکثر اتباعه یومئذ ... اصحاب الطیالسه الخضر
به نقل از : (اکمال الدین ، ص 526)
(دعوی السفارة فی الغیبة الکبری ، ص 190 یا 191)
امام علی علیه السلام: الا و أن اکثر اتباعه یومئذ ... اصحاب الطیالسه الخضر
(منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، المجلد 3 ، ص 24 یا 25)
معرفی کامل یاران دجال از یکی از کتاب ها:
ازا کمال الدین شیخ صدوق علیه الرحمه:
امام علی علیه السلام: و إن اشیاعه یومئذ اولاد الزنا و اصحاب الطیالسة الخضر
(اعیان الشیعه ، ص 81 یا 82)
امام علی علیه السلام: اکثر پیروان او زنا زادگان و پوشندگان جامه های سبز رنگ هستند
(آشنایی با امام زمان علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه ، ص 328 یا 329)
مغالطه کاری کسانی که نمی خواهند مردم فکر کنند:
کسانی که از سادگی جوانان سوء استفاده می کنند ، برای رد حدیث مذکور از دو روش وارد شده اند:
اول آنکه آدرس حدیثی را که از دوره ی 25 جلدی بحار آورده شده را بر دوره 110 جلدی منطبق می کنند و با این چشم بندی ، وجود صفحه ی مورد استناد را به کل رد می کنند.
و در روش دوم ، با استناد به روایات اهل سنت ، به توصیف شکل ظاهری دجال می پردازند که مسلماً شباهت ظاهری با آقای موسوی ندارد!
جهت توضیح می توان به این مطالب بسنده کرد:
از نشانههای ظهور، خروج دجّال است. دجّال از ریشة «دجل» به معنای دروغگوی حیلهگر است. دجّال در زبان عربی به معنای آب طلا است و به همین علّت، افراد بسیار دروغگو که باطل را حق جلوه میدهند، دجّال نامیده میشوند. در روایات از دجّالها و دروغگویان فراوانی نام برده شده است. در برخی روایات دوازده و در برخی سی، شصت و هفتاد دجّال آمده است.1 از میان این دجّالها، فردی که دروغگویی و حیلهگریاش سرآمد همة دجّالان است و فتنة او از همه بزرگتر است، نشانة ظهور مهدی(ع)2 یا برپایی قیامت3 است. براین اساس، باید گفت دو نوع دجّال داریم؛ یکی دجّال حقیقی که پس از همة دجّالها میآید و دیگری گروهی شیّاد و دروغگو که به فریب مردم و گمراهی آنان دست میزنند.
منبع: www.mouood.org